commit f58619ca66e1035cdc96c86616cafa1d27904a11 Author: knyiharrolandjanos Date: Fri Sep 23 12:25:53 2022 +0200 kep diff --git a/FirebirdII.jpg b/FirebirdII.jpg new file mode 100644 index 0000000..7d1bb66 Binary files /dev/null and b/FirebirdII.jpg differ diff --git a/Jurvetson_Google_car.jpg b/Jurvetson_Google_car.jpg new file mode 100644 index 0000000..47b9879 Binary files /dev/null and b/Jurvetson_Google_car.jpg differ diff --git a/index.html b/index.html new file mode 100644 index 0000000..b2c008f --- /dev/null +++ b/index.html @@ -0,0 +1,264 @@ + + + + + + + + + + + + Önvezető autó + + + +
+ +
Önvezető autó
+ +

Önvezető autó

+

Az önvezető autó (angolul autonomous car, driverless car, self-driving car, robotic car) olyan autó, amit emberi + beavatkozás nélkül, digitális technológiák segítségével vezérelnek, ami képes közlekedni a közúti forgalomban. + Érzékeli a környezetének részleteit, navigálja önmagát, így várhatóan kevesebb helyre van szüksége, ezért + hatékonyabban hasznosítja a rendelkezésére álló útfelületet, elkerüli a közlekedési dugókat és csökkenti a + balesetek valószínűségét. Az önvezető autók autonóm biztonsági rendszereinek fontos tényezője a vezető nélküli + vészmegállás mellett a vezető felügyelete alatti, de autonóm sávtartás is.

+

Működése

+

+ Az önvezető autó navigációját általában számos érzékelő és modern navigációs eszköz, így például radar, + lézerradar, GPS segítségével oldják meg. +
+
+ A változások egyik kézzelfogható eredménye, hogy a gépjárművekben egyre több a számítástechnikai feldolgozó + egység. Egy mai, átlagosnak nevezhető, középkategóriás gépkocsiban például nagyjából 50 darab ECU (Electronic + Control Unit) található. Ezek a jármű alapvető működtetésén (pl. motorvezérlés) túl, növelik a jármű biztonságát + (pl. menetstabilizáló rendszer), segítik a járművezetőt (pl. gépjárművezetés-támogató rendszer), és nem utolsó + sorban emelik a vezető és az utasok komfortját az utazás során.  A legtöbb mai új járműben már megjelenik + valamilyen V2V (Vehicle to Vehicle) és V2I (Vehicle to Infrastructure) kommunikációs technológia. + A kifejezetten közlekedés specifikus műszaki megoldások mellett ma már kulcsszerepet játszanak a közlekedő + személyek által generált adatok is. Egyre több és részletesebb információ keletkezik az utazásokról, amelyeket + egyelőre leginkább szeparáltan használnak fel. Ugyanakkor a közlekedésszervezés szempontjából óriási lehetőségek + nyílnak meg ezen - ma már gyakran csak big data néven illetett - információk intelligens kiaknázásával. Például + megfelelő adatfúziós eljárással a mindenhonnan érkező „adatmorzsákból” a jelenleginél sokkal pontosabb forgalmi + modellezés és előrejelzés érhető el, továbbá a forgalmi igények befolyásolásával - és nem kényszerítésével - az + adott közlekedési hálózatok kapacitáskihasználása is optimalizálhatóvá válhat (pl. dinamikus útdíj-rendszer). +

+

Az automatizáltság szintjei

+

+ A SAE (Society of Automotive Engineers) International 2014-ben egy szabvány formájában definiálta az autonóm + gépjárművek terminológiáját, ill. megfogalmazta azok szintjeit az automatizáltság tekintetében (SAE, 2014). A + táblázat utolsó két oszlopa a SAE szintek körülbelüli megfeleltetését mutatja egyrészt a Német Szövetségi Útügyi + Kutatóintézet (BASt: Bundesanstalt für Straßenwesen), másrészt az amerikai egyesült államokbeli Nemzeti Közúti + Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA: National Highway Traffic Safety Administration) szintjeihez képest. A + definiált szintek alapvetően azt mutatják meg, hogy a dinamikus vezetési műveletek hogyan oszlanak meg az ember + és a gép között a 0. (nincs automatizáltság) szinttől az 5. (teljesen automata rendszer) szintig. + A teljes automatizáltságig alapvetően két evolúciós utat prognosztizálnak. Ezek a „valami mindenhol” és a + „minden valahol” koncepciók. Az első variációban az automatikus vezetési rendszerek fokozatosan fejlődve + kerülnek beépítésre a hagyományos gépkocsikba, követve az 1. táblázat szerinti lépcsőket a 0. szinttől az 5. + szintig. Ezen a fejlődési úton a járművezetők egyre több dinamikus vezetési műveletet engednek át az automata + rendszereknek. A másik - „minden valahol” - variáció szerint viszont a legmagasabb szintű automatizáltságú + gépjárművek egyből „bevethetők” és közlekedtethetők járművezető nélküli üzemmódban is a hagyományos autók + mellett egészen addig, míg ki nem szorítják a régi, ill. részlegesen automatizált járműveket. +

+ +
+
+
+ Szint +
+
+ + SAE szint +
+
+ + Definíció +
+ +
+ Kormányzás, gyorsítás/lassítás +
+
+ Vezetési környezet figyelése +
+
+ A dinamikus vezetési műveletek átvétele az automatikus rendszerek teljesítményének visszaesése esetén +
+
+ Az automata rendszer képessége a vezetési módokat tekintve +
+
+ BASt szint +
+
+ NHTSA szint +
+
+ 0 +
+
+ Nincs automatizáltság +
+
+ + A humán járművezető végez minden vezetési műveletet folyamatosan. A jármű teljes mértékben emberi + irányítás alatt áll. +
+
+ Humán járművezető +
+
+ Humán járművezető +
+
+ + + Csak humán járművezető +
+
+ + 1 +
+
+ Gépjárművezetés támogatása + A gépjárművezetés-támogató rendszer a kormányzási vagy a fékezési/gyorsítási műveletet átveheti, ill. + segítheti a biztonságosabb működtetést. Mindemellett a jármű teljes mértékben emberi irányítás alatt + áll. +
+
+ Humán járművezető és automata rendszer +
+
+ Humán járművezető +
+
+ Humán járművezető
+
+ Egyes vezetési módok
+
+ Támogatott gépjárművezetés
+
+ + 2
+
+ Részleges automatizáltság
+
+ A gépjárművezetés-támogató rendszer vagy rendszerek a kormányzási és a fékezési/gyorsítási műveleteket + egyszerre átvehetik, ill. segíthetik a biztonságosabb működtetést. Mindemellett a jármű teljes mértékben + emberi irányítás alatt áll.
+
+ Humán járművezető és automata rendszer
+
+ Humán járművezető
+
+ Humán járművezető
+
+ Egyes vezetési módok
+
+ Részben automatizált
+
+ + 3
+
+ Feltételes automatizáltság
+
+ Az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet feltételezve, hogy + szükség esetén a humán járművezető megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre vagy át tudja venni a + vezetési műveleteket.
+
+ Automata rendszer
+
+ Automata rendszer
+
+ Humán járművezető
+
+ Egyes vezetési módok
+
+ Magas szinten automatizált
+
+ + 4
+
+ Magas szintű automatizáltság
+
+ Az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet, még akkor is, ha a + humán járművezető nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre.
+
+ Automata rendszer
+
+ Automata rendszer
+
+ Automata rendszer
+
+ Egyes vezetési módok
+
+ Teljesen automatizált
+
+ + 5
+
+ Teljes automatizáltság
+
+ Az automata járművezető-rendszer irányít minden dinamikus vezetési műveletet folyamatosan. Minden - a + humán járművezető által is kezelhető - út-, ill. környezeti körülményt képes kezelni. A jármű ember + nélkül is közlekedhet.
+
+ Automata rendszer
+
+ Automata rendszer
+
+ Automata rendszer
+
+ Minden vezetési mód
+
+ +
+
+ Az „automata rendszer” kifejezés a gépjárművezetés-támogató rendszerre, azok kombinációjára, vagy az + automata járművezető rendszerre utal.
+
+ +
+
+ Az 1953-ban bemutatott Firebird II. tanulmányautó sávkövetésre volt képes tanulmánypályán, ahol a + sávszéleket fémtartalmú festékkel jelezték. Úgy reklámozták, mint „értelmes autó”. +
+
+ + LIDAR-technológiával felszerelt Google autó a tesztpályán +
+ +

Tesztelése

+

A járművek és részegységeik tesztelési folyamatai – automatizáltsági szintjükhöz igazodva – történhetnek + virtuálisan (például számítógépes szimulációval, laboratóriumban), illetve valós körülmények között zárt + (közforgalom elől elzárt) tesztpályán vagy – országonként eltérően, általában feltételekhez kötötten – + közúton. Általánosságban elmondható azonban, hogy a feltételes (azaz a 3-as) vagy magasabb szinten + automatizált járművek közúti környezetben történő tesztelése során is olyan vezető felügyeli és + monitorozza a megfelelő működést, aki szükség esetén átveszi a jármű irányítását.

+

Magyarországi tesztpálya és közúti tesztelés

+

+ A növekvő és speciális járműipari tesztigényeket felismerve Magyarországon mind a közúti, mind pedig a + zártpályás tesztelés lehetőségének kialakítása céljából jelentős lépések történtek a járműipari + fejlesztések támogatására. + 2016 nyarán döntés született egy – a magasan automatizált járművek tesztelésére is alkalmas – járműipari + tesztpálya Zalaegerszegen történő megvalósításáról. A projekt első üteme várhatóan 2018 közepére + megvalósul, melynek során megépül a járműdinamikai tesztek egyik leggyakrabban használt eleme, a + dinamikai felület, továbbá az automatizált járművek tesztelésére szolgáló specifikus városi környezetet + szimuláló területrész bizonyos elemei és kialakításra kerül az úgynevezett dinamikai felület, valamint a + féktesztekre alkalmas modul is, melyeket kiszolgáló épületek és kapcsolódó belső infrastruktúra támogat. + A második fázisban – 2018 és 2020 között – bővítésre kerül az önvezető autók tesztelését szolgáló rész, + valamint kialakításra kerülnek további modulok, pályaelemek is. + A hazai jármű és részegységfejlesztés további támogatásaként – a zártpályás tesztelés kialakítása + mellett – a közlekedésért felelős miniszter 2017. április 12-én kiadott rendelete lehetővé tette a + Magyarország közútjain történő tesztelést az ún. „fejlesztési célú autonóm jármű” esetében is, ilyen + tesztelést természetesen csak a jogszabályban előírt feltételeket teljesítő és ezt követően + nyilvántartásba vett járműfejlesztő végezheti szigorúan meghatározott feltételek között +

+
+ +
+ + + \ No newline at end of file diff --git a/styles.css b/styles.css new file mode 100644 index 0000000..df7d805 --- /dev/null +++ b/styles.css @@ -0,0 +1,34 @@ +h1,h2 { + color:darkorchid; + font-weight: bold; +} +header{ + color:orchid; + text-align: center; +} +img { + + border:5px darkorchid solid; + width:30%; + align:center; + + +} +.szegely{ + border:5px darkorchid solid; + width:30%; +} +p{ + text-align: justify; +} +.tabla{ + border:groove 1px darkorchid; + border:5px darkorchid solid; + padding:20px; +} +body{ + margin:auto; + padding:50px; + font-family: 'Times New Roman', Times, serif; + +} \ No newline at end of file diff --git a/zala1.jpg b/zala1.jpg new file mode 100644 index 0000000..3e9525a Binary files /dev/null and b/zala1.jpg differ diff --git a/Önvezető autó.docx b/Önvezető autó.docx new file mode 100644 index 0000000..48cffcb Binary files /dev/null and b/Önvezető autó.docx differ diff --git a/Önvezető autó.txt b/Önvezető autó.txt new file mode 100644 index 0000000..9059136 --- /dev/null +++ b/Önvezető autó.txt @@ -0,0 +1,91 @@ +Önvezető autó + Az önvezető autó (angolul autonomous car, driverless car, self-driving car, robotic car) olyan autó, amit emberi beavatkozás nélkül, digitális technológiák segítségével vezérelnek, ami képes közlekedni a közúti forgalomban. Érzékeli a környezetének részleteit, navigálja önmagát, így várhatóan kevesebb helyre van szüksége, ezért hatékonyabban hasznosítja a rendelkezésére álló útfelületet, elkerüli a közlekedési dugókat és csökkenti a balesetek valószínűségét. Az önvezető autók autonóm biztonsági rendszereinek fontos tényezője a vezető nélküli vészmegállás mellett a vezető felügyelete alatti, de autonóm sávtartás is. +Működése + Az önvezető autó navigációját általában számos érzékelő és modern navigációs eszköz, így például radar, lézerradar, GPS segítségével oldják meg. + A változások egyik kézzelfogható eredménye, hogy a gépjárművekben egyre több a számítástechnikai feldolgozó egység. Egy mai, átlagosnak nevezhető, középkategóriás gépkocsiban például nagyjából 50 darab ECU (Electronic Control Unit) található. Ezek a jármű alapvető működtetésén (pl. motorvezérlés) túl, növelik a jármű biztonságát (pl. menetstabilizáló rendszer), segítik a járművezetőt (pl. gépjárművezetés-támogató rendszer), és nem utolsó sorban emelik a vezető és az utasok komfortját az utazás során.  A legtöbb mai új járműben már megjelenik valamilyen V2V (Vehicle to Vehicle) és V2I (Vehicle to Infrastructure) kommunikációs technológia. + A kifejezetten közlekedés specifikus műszaki megoldások mellett ma már kulcsszerepet játszanak a közlekedő személyek által generált adatok is. Egyre több és részletesebb információ keletkezik az utazásokról, amelyeket egyelőre leginkább szeparáltan használnak fel. Ugyanakkor a közlekedésszervezés szempontjából óriási lehetőségek nyílnak meg ezen - ma már gyakran csak big data néven illetett - információk intelligens kiaknázásával. Például megfelelő adatfúziós eljárással a mindenhonnan érkező „adatmorzsákból” a jelenleginél sokkal pontosabb forgalmi modellezés és előrejelzés érhető el, továbbá a forgalmi igények befolyásolásával - és nem kényszerítésével - az adott közlekedési hálózatok kapacitáskihasználása is optimalizálhatóvá válhat (pl. dinamikus útdíj-rendszer).  +Az automatizáltság szintjei + A SAE (Society of Automotive Engineers) International 2014-ben egy szabvány formájában definiálta az autonóm gépjárművek terminológiáját, ill. megfogalmazta azok szintjeit az automatizáltság tekintetében (SAE, 2014). A táblázat utolsó két oszlopa a SAE szintek körülbelüli megfeleltetését mutatja egyrészt a Német Szövetségi Útügyi Kutatóintézet (BASt: Bundesanstalt für Straßenwesen), másrészt az amerikai egyesült államokbeli Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA: National Highway Traffic Safety Administration) szintjeihez képest. A definiált szintek alapvetően azt mutatják meg, hogy a dinamikus vezetési műveletek hogyan oszlanak meg az ember és a gép között a 0. (nincs automatizáltság) szinttől az 5. (teljesen automata rendszer) szintig. + A teljes automatizáltságig alapvetően két evolúciós utat prognosztizálnak. Ezek a „valami mindenhol” és a „minden valahol” koncepciók. Az első variációban az automatikus vezetési rendszerek fokozatosan fejlődve kerülnek beépítésre a hagyományos gépkocsikba, követve az 1. táblázat szerinti lépcsőket a 0. szinttől az 5. szintig. Ezen a fejlődési úton a járművezetők egyre több dinamikus vezetési műveletet engednek át az automata rendszereknek. A másik - „minden valahol” - variáció szerint viszont a legmagasabb szintű automatizáltságú gépjárművek egyből „bevethetők” és közlekedtethetők járművezető nélküli üzemmódban is a hagyományos autók mellett egészen addig, míg ki nem szorítják a régi, ill. részlegesen automatizált járműveket. + + +Szint +SAE szint +Definíció +Kormányzás, gyorsítás/lassítás +Vezetési környezet figyelése +A dinamikus vezetési műveletek átvétele az automatikus rendszerek teljesítményének visszaesése esetén +Az automata rendszer képessége a vezetési módokat tekintve +BASt szint +NHTSA szint +0 +Nincs automatizáltság +A humán járművezető végez minden vezetési műveletet folyamatosan. A jármű teljes mértékben emberi irányítás alatt áll. +Humán járművezető +Humán járművezető +? +? +Csak humán járművezető +0 +1 +Gépjárművezetés támogatása +A gépjárművezetés-támogató rendszer a kormányzási vagy a fékezési/gyorsítási műveletet átveheti, ill. segítheti a biztonságosabb működtetést. Mindemellett a jármű teljes mértékben emberi irányítás alatt áll. +Humán járművezető és automata rendszer +Humán járművezető +Humán járművezető +Egyes vezetési módok +Támogatott gépjárművezetés +1 +2 +Részleges automatizáltság +A gépjárművezetés-támogató rendszer vagy rendszerek a kormányzási és a fékezési/gyorsítási műveleteket egyszerre átvehetik, ill. segíthetik a biztonságosabb működtetést. Mindemellett a jármű teljes mértékben emberi irányítás alatt áll. +Humán járművezető és automata rendszer +Humán járművezető +Humán járművezető +Egyes vezetési módok +Részben automatizált +2 +3 +Feltételes automatizáltság +Az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet feltételezve, hogy szükség esetén a humán járművezető megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre vagy át tudja venni a vezetési műveleteket. +Automata rendszer +Automata rendszer +Humán járművezető +Egyes vezetési módok +Magas szinten automatizált +3 +4 +Magas szintű automatizáltság +Az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet, még akkor is, ha a humán járművezető nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre. +Automata rendszer +Automata rendszer +Automata rendszer +Egyes vezetési módok +Teljesen automatizált +3/4 +5 +Teljes automatizáltság +Az automata járművezető-rendszer irányít minden dinamikus vezetési műveletet folyamatosan. Minden - a humán járművezető által is kezelhető - út-, ill. környezeti körülményt képes kezelni. A jármű ember nélkül is közlekedhet. +Automata rendszer +Automata rendszer +Automata rendszer +Minden vezetési mód +? + + Az „automata rendszer” kifejezés a gépjárművezetés-támogató rendszerre, azok kombinációjára, vagy az automata járművezető rendszerre utal. +. +Az 1953-ban bemutatott Firebird II. tanulmányautó sávkövetésre volt képes tanulmánypályán, ahol a sávszéleket fémtartalmú festékkel jelezték. Úgy reklámozták, mint „értelmes autó”. + +LIDAR-technológiával felszerelt Google autó a tesztpályán + + +Tesztelése + A járművek és részegységeik tesztelési folyamatai – automatizáltsági szintjükhöz igazodva – történhetnek virtuálisan (például számítógépes szimulációval, laboratóriumban), illetve valós körülmények között zárt (közforgalom elől elzárt) tesztpályán vagy – országonként eltérően, általában feltételekhez kötötten – közúton. Általánosságban elmondható azonban, hogy a feltételes (azaz a 3-as) vagy magasabb szinten automatizált járművek közúti környezetben történő tesztelése során is olyan vezető felügyeli és monitorozza a megfelelő működést, aki szükség esetén átveszi a jármű irányítását. +Magyarországi tesztpálya és közúti tesztelés + A növekvő és speciális járműipari tesztigényeket felismerve Magyarországon mind a közúti, mind pedig a zártpályás tesztelés lehetőségének kialakítása céljából jelentős lépések történtek a járműipari fejlesztések támogatására. + 2016 nyarán döntés született egy – a magasan automatizált járművek tesztelésére is alkalmas – járműipari tesztpálya Zalaegerszegen történő megvalósításáról. A projekt első üteme várhatóan 2018 közepére megvalósul, melynek során megépül a járműdinamikai tesztek egyik leggyakrabban használt eleme, a dinamikai felület, továbbá az automatizált járművek tesztelésére szolgáló specifikus városi környezetet szimuláló területrész bizonyos elemei és kialakításra kerül az úgynevezett dinamikai felület, valamint a féktesztekre alkalmas modul is, melyeket kiszolgáló épületek és kapcsolódó belső infrastruktúra támogat. A második fázisban – 2018 és 2020 között – bővítésre kerül az önvezető autók tesztelését szolgáló rész, valamint kialakításra kerülnek további modulok, pályaelemek is. + A hazai jármű és részegységfejlesztés további támogatásaként – a zártpályás tesztelés kialakítása mellett – a közlekedésért felelős miniszter 2017. április 12-én kiadott rendelete lehetővé tette a Magyarország közútjain történő tesztelést az ún. „fejlesztési célú autonóm jármű” esetében is, ilyen tesztelést természetesen csak a jogszabályban előírt feltételeket teljesítő és ezt követően nyilvántartásba vett járműfejlesztő végezheti szigorúan meghatározott feltételek között + + + +